Siamak Abbasi
سیامک عباسی
وبلاگ هواداران

کتاب خاطرات متروک اثر سیامک عباسی

کتاب خاطرات متروک اثر سیامک عباسی

خاطرات متروک نام دومین مجموعه ترانه های سیامک عباسی است که در قالب کتابی با همین نام منتشر شد و از سه مدیوم هنری تشکیل شده است؛ ادبیات، عکس و موسیقی. این کتاب توسط انتشارات ذهن آویز منتشر شده است.

سیامک عباسی  در انتهای برنامه روی صحنه آمد و درباره دومین کتاب شعر خود گفت:

این کتاب فقط یک کتاب نیست بلکه از همان ابتدا یک پروژه بود که چندین مدیوم هنری را در برمی‌گرفت. من هم در این اثر خواستم مفاهیم پس ذهنم را روی کاغذ بیاورم

نمی شد خیلی از این مفاهیم را در قالب معمول ترانه گنجاند به همین خاطر سعی کردم که در قالب دیگری آن را تجربه کنم. بعد از مدتی که فکر کردم اثر یک استاندارد برای انتشار دارد، از عباس حاج محمدی خواستم تا آثار را با عکس‌هایش مطابقت دهیم و برای بعضی از اشعار هم عکس‌های جدید بگیریم

در انتشار کتاب سعی کردم یک اتفاق متفاوت را پیش بگیرم که آن همراهی مدیوم بسیار بزرگی چون موسیقی بود. از امیر عظیمی خواستم که برای این کار موسیقی بسازد و تلاش زیادی کردیم تا متوجه شویم چه نوع موسیقی می‌تواند مفاهیم این کار را در برگیرد. سرانجام به موسیقی شبیه یک سوئیت به شکل کلاسیک-البته نه به شکل غربی آن- که در چهار موومان تنظیم شده بود رسیدیم، چیزی شبیه به موسیقی فیلم. موومان 1، 2 و 4 را سعی کردیم به شکل کلاسیک و با سازهای آکوستیک اجرا کنیم و در موومان سوم فضایی الکترونیک ساختیم. اشعار این اثر توسط خودم دکلمه شد که متاسفانه بخاطر مشکلاتی موفق به انتشار سی‌دی آن نشدیم.

ما با کنار هم قرار دادن مدیوم‌های مختلف سعی در ساختن فضایی داشتیم که مفهوم، راحت‌تر به مخاطب انتقال پیدا کند به همین دلیل فکر کردیم چرا اشعار باید فقط محدود به فارسی زبان‌ها باشد؟ این شد که کتاب را به چندین زبان زنده دنیا ترجمه کردیم و قرار شده در کشورهای مقصد، هنرمندانی دکلمه اشعار را روی همین موسیقی اجرا کنند.

به نظر من در فضای فرهنگی جامعه ما، هدف وسیله را توجیح نمی‌کند. این پروژه هدف فرهنگی داشت و ما برای رسیدن به آن از راه‌های غیرفرهنگی وارد نشدیم. این اثر نتیجه خون دل دو ساله یک تیم است که به ثمر نشسته است.

خرید کتاب

موزیک ترکی